سوالات متداول
بارنامه چیست؟
بارنامه شامل علامتها، تعداد کالاها، تعداد کانتینرها، توضیحات کالا، وزن ناخالصی کالا و … است.
کاتالوگ چیست؟
دفترچهای که شامل اطلاعات محصول است تا مشتری هنگام مطالعه با نحوه استفاده از آن آشنا شود.
ترخیصیه چیست؟
به دستور العمل تحویل یا اجاره تحویل کالا میگویند.
قبض انبار چیست؟
از مهم ترین اسناد در خصوص مالکیت کالا در گمرک است. در اصل به سندی گفته میشود که تحویل گیرنده کالا (انباردار) تاریخ مشخص ورود کالا را با مشخصات ذکر میکند و از نحویل گیرنده دریافت میکند.
گواهی مبدا چیست؟
این گواهی سند بین الملل است که توسط اتاق بازرگانی ارائه شده است و کشور محل تولید یا ساخت کالا را نشان میدهد.
گواهی بازرسی چیست؟
این گوهی قرار گرفتن کالا در شرایط مناسب، داشتن مشخصات و ویژگیهای مورد نیاز آنها و همچنین تاییدیه حجم اعلام شده کالاها هنگام خروج از بندر را اعلام میکند.
گواهی استاندارد چیست؟
سازمان استاندارد پس از بررسی تقاضا و ممیزی شرکتها و محصولات آنها در صورتی که شرکت همه اصول مورد نیاز این سازمان را رعایت کرده باشد نشان استاندارد خود را به این سازمانها میدهد.
لیست عدل بندی چیست؟
این لیست شامل اطلاعات شرح داده شده از یک محموله است.
پروانه بهره برداری چیست؟
این پروانه از سوی وزارت صنایع و معادن صادر خواهد شد و تا زمانیکه واحد صنعتی مورد نظر فعالیت داشته باشد دارای اعتبار خواهد بود.
مجوز ثبت سفارش چیست؟
مجوزی است که توسط سازمان توسعه و تجارت ایران صادر میشود و روی آن شماره هشت رقمی مجوز و تاریخ آن همراه با شماره و تاریخ پیش فاکتور و نام متقاضی درج میشود.
فاکتور یا سیاه خرید چیست؟
از این سند در تشریفات گمرکی استفاده میشود.
مراحل ترخیص کالا از گمرک چیست؟
- دریافت پروفرما و پکینگ لیست
- اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی
- بیمه کردن کالاها و هماهنگی جهت بازرسی در مبدا و مقصد
- تشکیل پرونده جهت تخصیص ارز و حواله بانکی
- ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی
- دریافت اسناد حمل از شرکتهای حمل و نقل بین المللی
- تکمیل اسناد حمل از شرکتهای حمل و نقل بین المللی
- تنظیم پیش نویس در اظهارنامه
- بررسی و تایید توسط کارشناس فنی گمرک و بازرگانی
- دوراظهاری واردات
پیش فاکتور یا پروفوما اینوس چیست؟
پیش فاکتور شامل نام و آدرس فروشنده و خریدار، نوع، مقدار، تعداد کالا، قیمت واحد و قیمت کل کالا، شرایط پرداخت، زمان تحویل کالا، مدت اعتبار پیش فاکتور و مبدا کالا است.
ترخیص کالا از گمرک چند روز طول میکشد؟
انجام تشریفات گمرکی توسط شرکت بازرگانی ماهک در کوتاهترین زمان ممکن یعنی طی ۷ تا ۱۵ روز کاری انجام میشود.
مدت زمان توقیف کالا در گمرک چقدر است؟
مدت زمان مجاز نگهداری در اماکن گمرکی از تاریخ تحویل کالا به این اماکن تا ۳ ماه میباشد. و این تاریخ در صورت ارائه درخواست کتبی صاحب کالا و وجود علت موجه به تشخیص گمرک به مدت ۲ ماه نیز قابل تسویه است.
هزینه گمرکی توسط چه کسی پرداخته میشود؟
فرستنده (فروشنده) یا گیرنده (خریدار) باید بسته به شرایط قرار داد فروش و هزینههای ترخیص کالا را بپردازند. معمولا گمرک کشور مقصد، مالیات و ارزش افزوده را دریافت میکند که در این صورت گیرنده کالا باید هزینههای گمرکی را بپردازد.
مجوزهای قانونی مورد نیاز پیش از اظهار چیست؟
مجوزهای قانونی پیش از اظهار شامل گواهی بهداشت، استاندارد، قرنطینه نباتی و سایر (در صورت نیاز) است.
اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا چیست؟
۱. اظهارنامه واردات
۲. تصویر کارت بازرگانی
۳. قبض انبار
۴. بارنامه
۵. ترخیصیه
۶. گواهی مبدا
۷. فاکتور یا سیاه خرید
۸. اعلامیه تامین ارز با برات نامه
۹. پروفرما یا پیش فاکتور
۱۰. مجوز ثبت سفارش
۱۱. لیست عدل بندی
۱۲. بیمه نامه
۱۳. پروانه بهره برداری شرکت های تولیدی
۱۴. مجوزهای قانونی برای ترخیص کالا
۱۵. وکالت نامه رسمی
۱۶. پروانه صادراتی
نکات مهم در خصوص ترخیص کالا از گمرک چیست؟
علاوه بر تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز گمرک جهت حمل و نقل کالاهای وارداتی به مجوزهایی نیاز دارند که نشان دهد تمام نقل و انتقالات تجاری شما به شکل قانونی در حال انجام است و دارای تایید سازمانهای مربوطه است.
کالا سالم و بدون کسری از تعداد به دست مشتری میرسد؟
ماهک ترید قبل از خروج تمامی کانتینرها را پلمپ و بیمه میکند و در بارنامه تعداد وزن کالا به طور صحیح و دقیق قید میشود و شماره پلمپ و تصویر بارنامه برای صاحب کالا ارسال میگردد.
وکالت نامه رسمی به حق العمل کار گمرک یا نماینده چیست؟
اشخاص حقوقی میتوانند نمایندگان خود را که دارای وکالت نامه رسمی هستند جهت ترخیص کالا خود به گمرک معرفی نمایند.
قبل از اقدام برای ترخیص کالا هزینه گمرکی مشخص میشود؟
بازرگانی ماهک قیمتهای نهایی و هزینهها را از ابتدا تا زمانی که کالا تحویل انباز داده شود را محاسبه و قبل از کار به صاحب کالا اعلام میکند. به این ترتیب صاحبان کالا قبل از وارد کردن کالا از هزینه گمرکی اطلاع مییابند و میتوانند با احتساب قیمت خرید قیمت تمام شده کالا را مشخص کنند و حتی کالای خود را پیش فروش کنند.